Kalejdoskop #5 Newsletter…

Kalejdoskop #5 Newsletter…

Kalejdoskop #5
Newsletter taki sam jak 偶aden 馃檪

Ostatni przed 艣wi臋tami, ale nie ostatni w tym roku. W tym numerze newslettera Kalejdoskop znajdziesz kilka w膮tk贸w dotycz膮cych w mniejszym lub wi臋kszym stopniu psychologii, jednak nie zabrak艂o tak偶e innych temat贸w obejmuj膮cych szeroko rozumiane funkcjonowanie cz艂owieka w zdrowiu i wy偶szej jako艣ci 偶ycia. Mi艂ego przegl膮dania! 馃檪

1. Badania wskazuj膮, 偶e posiadanie obojga zdrowych rodzic贸w jest wyj膮tkowo wa偶ne dla prawid艂owego rozwoju dziecka – brak dobrego kontaktu z rodzicem wp艂ywa negatywnie na wiele aspekt贸w 偶ycia dzieci, w tym na ich zdrowie psychiczne czy 偶ycie seksualne. „Wed艂ug niekt贸rych naukowc贸w dziecko szczeg贸lnie reaguje na nastawienie rodzica, kt贸rego postrzega jako posiadaj膮cego wi臋cej w艂adzy.”
– Brak ojca fatalny dla dzieci. Cierpi膮 nawet kom贸rki (Artyku艂, PL)

Brak ojca fatalny dla dzieci. Cierpi膮 nawet kom贸rki


#psychologia #dziecko #biologia

2. Czy mo偶na pi膰 alkohol trenuj膮c na si艂owni? Mo偶na. Mo偶na nawet pi膰 denaturat albo przesta膰 chodzi膰. Pytaniem bardziej w艂a艣ciwym jest: jaka dawka nie spowoduje negatywnych skutk贸w ubocznych? Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie, poniewa偶 zale偶y to od wielu czynnik贸w. Jednak偶e niewielka ilo艣膰 alkoholu, np. 2-3 piwa tygodniowo najprawdopodobniej nie spowoduje 偶adnego zauwa偶alnie negatywnego efektu:
– ALKOHOL VS SI艁OWNIA feat. dr Damian Parol (Film, PL)

#alkohol #silownia #odzywianie

3. Czym s膮 emocje? Ludzk膮 natur膮, bez kt贸rej stajemy si臋 bezdusznymi robotami? Niekoniecznie. Ciekawe spojrzenie na emocje w kontek艣cie biologiczno-ewolucyjnym i ich znaczenie w dzisiejszym 艣wiecie – cz艂owiek 鈥減ozbywaj膮c si臋鈥 emocji wcale nie musi zachowywa膰 si臋 jak robot. Emocje nie s膮 bowiem to偶same chocia偶by z inteligencj膮 emocjonaln膮 czy empati膮. S膮 raczej biologicznie uwarunkowan膮 鈥渞eakcj膮鈥, kt贸ra cz臋sto w dzisiejszym 艣wiecie nie tylko nie przydaje si臋, ale mo偶e by膰 nawet szkodliwa i nieodpowiednia do warunk贸w otoczenia.
– S膮 jak wyrostek robaczkowy – niepotrzebne a nawet szkodliwe? Prowokacyjnie o emocjach (Artyku艂, PL)
https://www.focus.pl/artykul/sa-jak-wyrostek-robaczkowy-niepotrzebne-a-nawet-szkodliwe-prowokacyjnie-o-emocjach
#emocje #psychologia #czlowiek

4. M贸wi si臋, 偶e 鈥減ierwsze 40 lat dzieci艅stwa s膮 najtrudniejsze w 偶yciu ch艂opc贸w鈥. Jednak w realnym 艣wiecie do艣膰 szybko Nasze zachowanie jest weryfikowane przez proste czynno艣ci i zasady, kt贸rymi si臋 kierujemy. Przesta膰 robi膰 te rzeczy po dwudziestce (przynajmniej, je艣li masz wysoko postawion膮 poprzeczk臋):
1. Wiek nie jest wym贸wk膮 (przesta艅 si臋 nim zas艂ania膰)
2. Przesta艅 zwala膰 wszystko na swoich rodzic贸w
3. Przesta艅 je艣膰 艣mietnik
4. Sko艅cz z imprezowaniem
5. Przesta艅 wydawa膰 na rzeczy, na kt贸re Ci臋 nie sta膰
6. Oducz si臋 natychmiastowej gratyfikacji
7. Przesta艅 uczy膰 si臋 od os贸b mizernych
8. Przesta艅 zadawa膰 si臋 z toksycznymi lud藕mi
9. Przesta艅 komunikowa膰 si臋 jak uwsteczniony neandertal
10. Przesta艅 偶y膰 bez zasad
– Przesta膰 robi膰 te rzeczy po dwudziestce (Film, PL)

#produktywnosc #doskonalenie #rozwoj

5. Zanim u艣wiadomimy sobie, co chcemy zrobi膰, w przedczo艂owych p艂atach m贸zgu musz膮 powsta膰 plany. Analizuj膮c aktywno艣膰 tych obszar贸w, mo偶na w prostych przypadkach przewidzie膰, jak膮 decyzj臋 podejmie cz艂owiek, na par臋 sekund wcze艣niej, zanim on sam u艣wiadomi sobie, co chce zrobi膰. M贸zg podejmuje wiele decyzji, tworzy reprezentacj臋 鈥瀓a鈥 pozwalaj膮c膮 lepiej wyodr臋bni膰 organizm od 艣rodowiska i przypisuje wszelkie dzia艂ania 鈥渏a鈥 jako czynnikowi sprawczemu. Wynikiem jest iluzja wolnej woli.
– Badania nad m贸zgiem. Charakter, znaczenie i perspektywy rozwoju – prof. W艂odzis艂aw Duch (Wyk艂ad, PL)

#mozg #kognitywistyka #nauka

6. Pieni膮dze s膮 wa偶ne i maj膮 znaczenie w 偶yciu- czy tego chcemy czy nie. Osoby biedne, balansuj膮ce na kraw臋dzi utrzymania musz膮 po艣wi臋ca膰 bardzo wiele czasu na „walk臋 z potrzebami”, co mo偶e prze艂o偶y膰 si臋 na pogorszenie innych aspekt贸w 偶ycia, np. nauki i dbania o siebie. Jest to nadmierna, nieproporcjonalna koncentracja na jednym czynniku, kt贸ra odbiera znaczn膮 ilo艣膰 czasu.
– Czy bieda degraduje m贸zg? (Film, PL)

#pieniadze #jakosczycia #finanse

7. Stawianie sobie cel贸w jest podstaw膮 sprawnego dzia艂ania, jednak 艣lepe pod膮偶anie za celami, kt贸re by膰 mo偶e ju偶 si臋 przedawni艂y, mo偶e okaza膰 si臋 strza艂em w stop臋. W 偶yciu wa偶ny jest umiar i zdrowy rozs膮dek zamiast 艣lepego pod膮偶ania za wcze艣niej ustalonym celem. Je艣li zauwa偶ysz w trakcie realizacji jakiego艣 zadania czy projektu, 偶e co艣 jest 藕le, zadaj sobie pytanie: 鈥渃zy z tym co wiesz teraz, z tym kim jeste艣 teraz i z warunkami i trendami, kt贸re widzisz, ponownie wyznaczy艂(a)by艣 sobie ten sam cel?鈥
– Kiedy Twoje w艂asne cele Ci szkodz膮? (Film, PL)

#cele #motywacja #produktywnosc

8. Nawyki to czynno艣ci, co do kt贸rych nie s膮 potrzebne 艣wiadome decyzje – zaczynaj膮 si臋 one bowiem w pod艣wiadomo艣ci. Wi臋kszo艣膰 os贸b nawykowo myje r臋ce po skorzystaniu z toalety, tzn. nie zastanawia si臋, tylko po prostu to robi. Niew膮tpliw膮 zalet膮 nawyk贸w jest to, 偶e nie wymagaj膮 wykorzystywania si艂y woli. Nie potrzebujesz do nich determinacji i motywacji. Natomiast ich wad膮 jest to, 偶e nawyki mog膮 by膰 tak偶e z艂e i powoli, ale skutecznie prowadzi膰 Ci臋 do wyniszczenia. Ksi膮偶ka pokazuje opisowo, obrazowo i na przyk艂adach jak dzia艂aj膮 nawyki. Nie ma jednej, 艂atwej, uniwersalnej metody na zmian臋 nawyku – jest praca nad nawykami. I jest to praca warta wysi艂ku.
– Si艂a nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak mo偶na to zmieni膰 w 偶yciu i biznesie – Charles Duhigg (Ksi膮偶ka, PL)
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/171834/sila-nawyku-dlaczego-robimy-to-co-robimy-i-jak-mozna-to-zmienic-w-zyciu-i-biznesie
#nawyk #rozwoj #jakosczycia

9. Lista akademickich baz do wyszukiwania tre艣ci naukowych. P艂atne i darmowe, z przer贸偶nych dziedzin i dyscyplin
– List of academic databases and search engines (Strona, ENG)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_academic_databases_and_search_engines
#nauka #wiedza #bazydanych

10. Warto jest bra膰 zimne prysznice. Ich dzia艂anie obejmuje potwierdzone naukowo korzy艣ci, do kt贸rych nale偶膮 m.in.: stymulacja uk艂adu odporno艣ciowego, rozlu藕nienie u艂atwiaj膮ce zmaganie si臋 ze stresem, czy poprawa funkcjonowania niekt贸rych hormon贸w. Zimne prysznice hartuj膮 do trudnych warunk贸w pogodowych i umys艂owych, orze藕wiaj膮 (szczeg贸lnie rano) i poprawiaj膮 samopoczucie. M贸wi si臋 tak偶e (co mog臋 osobi艣cie potwierdzi膰 – SC.), 偶e zimny prysznic przed snem poprawia zasypianie i jako艣膰 snu. Jak wi臋c zacz膮膰? Przede wszystkim od dobrego rozgrzania si臋 – najlepiej 膰wiczeniami, nast臋pnie gor膮cym prysznicem. Z pocz膮tku po dobrym rozgrzaniu si臋 zacznij polewa膰 zimn膮 wod膮 (maksymalnie zimn膮, nie 鈥渃h艂odn膮鈥) tylko d艂onie i stopy. Po kilku dniach zacznij polewa膰 tak偶e 艂ydki i przedramiona, po kolejnych kilku dniach ca艂e ramiona i uda. Nast臋pnie dodaj do tego polewanie zimn膮 wod膮 g艂owy. Je艣li po kilku dniach nie b臋dzie sprawia艂o to problemu, prawdopodobnie b臋dziesz w stanie oblewa膰 zimn膮 wod膮 ca艂e cia艂o. Pami臋taj, 偶e z czasem uczucie zimna b臋dzie coraz mniejsze – organizm zacznie si臋 do zimnej wody przyzwyczaja膰. Pami臋taj tak偶e, 偶e zimny prysznic nie oznacza od razu wchodzenia pod zimn膮 wod臋. Najpierw spokojnie umyj si臋 w wodzie ciep艂ej, a na koniec wejd藕 pod zimn膮 wod臋.
– Lifehack / wskaz贸wka
#lifehack #zimnyprysznic #zdrowie

Co najbardziej Ci臋 zaciekawi艂o? Podziel si臋 informacj膮 w komentarzu lub w wiadomo艣ci prywatnej. A tymczasem 偶ycz臋 weso艂ych 艣wi膮t! 馃檪

Przekr臋cenie kalejdoskopu zajmie mi chwil臋. Kolejny numer newslettera przeczytasz ju偶 za 2 tygodnie. Pami臋taj, aby zaprosi膰 swoich znajomych do zapisania si臋 na stronie: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop – dzi臋kuj臋!

Pozdrawiam,
Sebastian

鈥淣iby to samo, ale za ka偶dym razem co艣 innego鈥

——

Link do poprzedniego:#4
W skr贸cie: newsletter/agregator – streszczenia artyku艂贸w/film贸w/audio, polecenia stron internetowych, podcast贸w, kana艂贸w YT i innych, aplikacje, ciekawostki, life-hacki.
Tutaj mo偶na obserwowa膰: #kalejdoskop
Tutaj mo偶na si臋 zapisa膰: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop/
Czasami mog膮 si臋 powt贸rzy膰 tre艣ci z wykopu.

Lista do zapisu/wo艂ania do ka偶dego numeru: https://mirkolisty.pvu.pl/list/puk2mJB20KvXXEnS

Comments are closed.